Arta interpretativă are în vedere toate genurile de artă interpretativă. Privind fotografiile, eu i-am răspuns domnului Saharneanu exact același lucru: este, sînt genuri clasice de creatori și noi am mers pe această formulă. Și acum, dați-mi voie să vă rețin atenția pentru vreo trei minute, nu mai mult. Stimate domnule Preşedinte, Stimaţi colegi, În această luare de cuvînt voi aduce cîteva argumente în favoarea proiectului propus spre discuții și aprobare în primă lectură. Totul ce prezintă astăzi: patrimoniul cultural universal, edificiile, casele, construcțiile inginerești, colecțiile muzeale, bibliotecare, arhivistice, capodoperele muzicale, cărțile. Toate acestea au constituit, la vremea sa, mostre de artă contemporană, definind peisajul mintal al populației din epoca respectivă. Nu am putea admira aceste realizări spirituale dacă creatorii lor nu ar fi avut susținere fie din partea statului, a urbei, a unor societăți, a mecenaților. Elitele politice ale țărilor civilizate au știut să pună aspectele materiale în slujba spiritualității, iar oamenii cu spirit dezvoltat au asigurat prin creație progresul laturii materiale a vieții. Adesea ne întrebăm: de ce nu știm să ne protejăm patrimoniul? Poate din cauză că nu realizăm că obiectele de patrimoniu au prezentat cîndva arta contemporană și realizarea lor se datorează adesea susținerii din partea oamenilor și instituțiilor. Pentru a avea un patrimoniu care să reprezinte urma noastră lăsată pe acest pămînt, este nevoie să îi susținem astăzi pe creatorii de valori culturale. Actualmente, produsele culturale, cărțile scriitorilor, înregistrările muzicale, tablourile și sculpturile artiștilor plastici care, oricum, rămîn moștenire oamenilor din acest stat, intrînd în colecții, fonduri, biblioteci, se confecționează pe banii proprii ai artiștilor noștri sau, în cazuri fericite, din sponsorizări. Ar trebuii să remarcăm că politicile culturale autohtone, spre regret, nu sînt încă îndreptate spre susținerea culturii artistice contemporane de natură clasică. În ultimii ani, au dispărut multe forme de completare a fondurilor, aceste forme reprezentînd, totodată, și un mijloc de susținere a creatorilor. Mă refer la comisiile de omologare și achiziție a operelor. Deocamdată nu există nici cadru, nici criterii determinate de apreciere a rezultatelor muncii asidue a creatorilor de valori spirituale. Este învechit conceptul și modul de finanțare a culturii. Consider că, în aceste condiții, este de datoria noastră să promovăm mecanisme financiare și fiscale de susținere a creatorilor. Doar așa vom evita pericolul dispariției culturii mari și exodul oamenilor de cultură. Nu am să mă refer în această luare de cuvînt la însemnătatea instituirii indemnizației de merit, la importanța instalării criteriilor de apreciere a valorilor veritabile, la responsabilitatea comunității de experți, voi remarca doar că proiectul respectiv, adresat personalităților notorii din domeniul culturii artistice, oferă sens oamenilor de cultură din diferite generații.